Thursday, January 17, 2013

::kek pelangi ke, marble pelangi nii?::

salam puan-puan, ibu-ibu, mommy sekalian..
arini kita ada kelas memasak lagi, cewahh!!!

projek baking usahasama ngan adik aku, yuni..
planing seminggu sebelomnya nak baking apa..
nak buat pavlova ke, crepe @cupcakes..

last2 guna jer bahan apa ada kat rumah..
apa yang takde rumah aku, yuni bawa dari rumah dia..
jimattt.. lagipun aku dlam proses habiskan stok bahan baking..
sebelom rosak segala mentega, tepung mai ler kite buat kek =) 
nii bahan2nya.. aku cuma beli tambah butter & susu segar..
yang lain sediaada.. tepung dan pewarna yunii bawa..
hambik ko, ada jumpa chef pakai batik masuk belog?
hahaha...
masukkan butter dan gula dalam mixer
pukul sampai kembang ye puan-puan..
kemudian masukkan telur sebiji demi sebiji..
pukul lagi dan lagi.. time nii bau butter semerbak..

bestnya bau tue rasa macam nak buat perfume ;p
lama kot aku tak buat kek, last time sekolah dulu...
dah kembang, nampak macam nak putih gitu
korang masukkan dua cawan tepung okay...
masukkan susu segar dalam lima sudu..
dan satu penutup esen vanilla ^_-
dah siap adunan tadi korang bahagikan dalam
mangkuk ikut bilangan warna yang korang nak buat..

kalu lima warna lima mangkuk,
kalu tujuh-tujuh laa jawabnya..
hah! pepandai lah korang..
colorful tak? ^_^
aku ada pewarna kuning tapi
lupa nak masukkan pulak, huhu!
akhir sekali masukkan adunan colourful
tadi dalam loyang yang disapu butter..
masukkan satu warna ratakan..
pastu warna kedua pulak, ratakan..
sampailah habis warna korang =D
okay dah siap..
sedia untuk dibakar ^_^

sambil tunggu kek korang masak,
silalah basuh segala mangkuk tadi yer..
dah siap, ready sebagai menu petang =)

okay, nak cerita nii..
asalnya ktorg nak buat kek pelangi yang berlayer cantik tue..
silap teknik, sekali gini jadinya.. wakakaka....
tue ler, kononnya nak baking tapi tak baca teknik masakan sampai habis.. hentam ajer la, yang penting sedap!!

okay bye ^_^


1 comment:

cTwAhYuNi said...

Hantam saja la labi.yg penting sodap..hahaa