Friday, February 22, 2013

::cabaran kerja rumah ibu bekerjaya::

arini cerita topik rumah tangga, cewah!!
macam nak bagi ceramah pulak..

mommy2 sekalian yang macam aku,
ada baby 9bulan, kerja dari 9am-6pm..
macam mane keadaan rumah korang?

maksudnya acaner korang uruskan rumah laa..
kemas, vacum, mop lantai, basuh, lipat kain baju..
bila, macam mane korang urus kerja rumah korang..
ada yang suka buat kerja rumah hujung minggu, right?

tapi aku tak suka buat semua kerja hujung minggu..
banyak kerja jadinya nanti, penattt badan..
weekend nak jejalan la, layan anak lagi, layan laki, eh!

dan aku nii cerewet cikit bab kemas mengemas..
yelah, kalu boleh nak rumah kemas sentiasa,
taknak jadikan anak kecik satu alasan rumah sepah..

aku suka rumah kemas, terapi tuk kita jugak,
balik kerja buka pintu tengok rumah kemas, cantik
jiwa pun tenang dek stress kat opis, jalan jem kan..

cuba kalu buka pintu tengok bantal bersepah atas lantai..
kertas2 selerak atas meja, oh stress meroyan mak..
mau gigit jugak paha raisya, tak pasal2 anak jadi mangsa..

walaupun rumah aku jarang tetamu datang
tapi apa salahnya kemas kan..
bukan tuk orang lain, tuk diri sendiri =)

aku banyak search cara nak uruskan rumah tangga..
bukannya tak reti sampai nak kena search bagai
tapi tak salahkan kalu kita menambah ilmu,
belajar macam mane nak uruskan rumah tangga
supaya lebih praktikal, teratur, kemas sempurna sentiasa..

aku suka buat kerja rumah yang cepat
tapi kemas, cantik sedap mata memandang..
kalu boleh satu habuk pun takde tapi
apa boleh buat rumah sekarang cepat berhabuk =)

salah satu belog yang aku suka baca,
dah khatam pun tapi admin lama tak update, huhu..

untuk mendapatkan rumah bersih, kemas dan cantik
tanpa perlu banyak kerja satu masa dan badan penat, 
aku sediakan jadual pembersihan mingguan,
cewah.. kelas ahkak!!
awal tahun aku apply jadual nii dalam kehidupan seharian,
satu kerja untuk satu hari..
selalunya aku start mengemas lepas masak..
kekadang sambil masak aku mengemas jugak..
aku nii suka buat dua kerja dalam satu masa..

isnin adalah hari untuk aku mendobi =)
nii kerja sambil masak sambil basuh baju..
bukannya ko nak basuh pakai tangan kan..
masuk mesin, tekan button, tunggu sejam siaplah basuh baju..
sidai baju lepas makan malam, sambil sidai sambil tengok tv =)
isnin jugak hari melipat kain baju..
adoiii nii yang malas bab2 lipat baju nii tapi
nak taknak kena buat jugak,
takkan nak suruh incik ridzuan pulak..
segala benda berkaitan kain baju dilakukan hari isnin =D

hari selasa hari vacum ^_^
vacum segala karpet, sofa, lantai tiles pun aku vacum..
vacum lantai walaupun takde karpet
adalah lebih baik dari guna penyapu tau =)
lepas vacum aku mop terus..

rabu adalah hari dapur aku =_=
tiap hari pun masuk dapur tapi rabu hari special..
arini aku mop lantai dapur, kemas petiais
basuh hob, kemas kabinet pinggan mangkuk
segala yang berkaitan ngan dapur laa...
hari rabu duk dapur lama cikit dari hari2 lain, hihihi..

khamis hari dobi kembali =)
kalu tak basuh baju harian, aku basuh cadar, selimut, towel..
pendek kata kalu nak guna mesin basuh, hari khamis yer..
dan aku akan angkat baju yang sidai pada hari isnin sebelom tue untuk dilipat..

jumaat adalah hari toilet dan bilik tido ^_-
selalunya mandi hari jumaat nii lama
sebab sambil mandi aku cuci toilet..
sental sana sini, bukan satu tapi dua toilet..
bilik tido, aku vacum ngan mop lantai dan
kemas apa2 yang aku main campak sebelom nii..

sabtu kite bermasterchef pulak ^_^
sabtu special, kita try new resepi..
buat kek ke, puding @ apa ajer..
hari sabtu jugak sediakan menu raisya..
frozen apa yang patut, yang nii next entry..
nanti aku update cara aku kendalikan bahan masak kat rumah..
selalunya petang2 incik ridzuan mulalah berbunyi ajak keluar..
salah satu kenapa aku tak boleh buat kerja rumah weekend, huh!!

ahad hari iron baju kerja =D
penattttttt.. tak suka kot nak iron baju..
sakit belakang den.. lenguh pinggang..
rasa macam nak pi hantar kedai dobi tuk iron baju, huhuhu..

tue la serba sedikit cara aku uruskan kerja kat rumah..
penat macam mane pun kat opis, kerja rumah tetap kena buat..

tapi apa pun, seronok keluar kerja cari rezeki,
balik uruskan rumah pulak, jaga anak, masak lagi..
kerja kat opis dan kerja rumah memang takkan habis..
cuma kite kena pandai uruskan masa, betul tak?

nak kata sempurna sangat rumah aku tue takde laa..
sepah jugak, yelah budak besar raisya,
kite larang jangan sepahkan rumah, bukan dia reti pun..
aku biarkan ajer dia sepah dan aku akan pastikan
sebelom tido, aku kemas balik apa yang dia sepah tadi..

so mommy sekalian,
macam mane urusan rumahtanggan korang pulak..

16 comments:

Unknown said...

dah lama nk buat jadual ni...tp tak terbuat lg...bila ntah nak start rajin nih huhu...

Unknown said...

same cm ekin
sakit mata betol kalu umah sepah
ntah2 laki pon rimas dok umah sepah
tue yg ade laki suke dok lepak ngan kawan2
selain kene ikat perut suami dgn masakan
rumah kene kemaslah supaya laki suke dok umah...
betol x?
hehehehe

mls nak buat jadual
sbb tiap2 hari asyik nak kemas je

nurulhuda said...

fieda:
nak start rajin memang payah, kena paksa diri =)

ekin:
rumah memang kena kemas hari2.. jadual tue sebagai semangat tuk buat kerja, hahaha..

diary_ciknaa said...

rajin nye.. ciknaa buat sume tu weekend. sbb suami takde, tak bleh wat pape.takde org tengokkan anak.

Cik D momy the ZAs said...

hah kena follow la cani... follow jadual tu huhu... kalau tak, patah pinggang nak lipat baju 4 bakul huhu tq 4 d idea :)

Unknown said...

Jadi mak memang secara automatik kita akan jadi bijak. Tahniah-tahniah.. memang buat senarai akan memudahkan keje kita.
Yang penting hujung minggu adalah hari untuk keluarga bukan hari untuk rumah.

Thanx for sharing..

Fizah said...

wahooo byknya tips berguna kat entri nih..i LIKE!~ blh dipraktikkan pape yg patut ni..satu hari satu tugas..bagus!! =)

Masya said...

padatnya jadual...

MamaDaniel said...

kagumnya.. :)

Maznie said...

Salam alaik...
Tahniah dan bagus dari saya...teruskan usaha murni dan saya pun nak jugak jadi cam gitu...cumanya saya stack dengan barang yang tidak lagi diguna pakai sejak awal perkahwinan hinggalah sekarang ...cam ner nak buat yer..nak buang sayang...nak guna entah bila...ada cadangan nak buat cam ner...barang2 tuh semuanya elok2 lagi.

Unknown said...

Salam. Bagusnya puan dapat buat jadual mcm tu. Saya pun mcm nak tiru jgk. Boleh ke? Saya sekarang ni hentam kromo je bila rasa nak buat, saya buat. Saya mmg tak suka tgk rumah bersepah

Jom jemput ke blog saya souqvitamin.blogspot.com

Fazliana said...

Hahaha. Memang paling tak sangka cara mop lantai dgn betul pun ada. Kihkihkih. Btw, thanks sebab sudi sangat menarik hati saya utk baca. Ada masa nanti singgah2 blog saya plak http://www.mamafisya.com/

Dalila yusof said...

Mula-mula tertekan jugak buat kerja rumah sorg2. Tapi apabila dah biasa sume mudah, baguslah tips awak...bleh apply walupun WAHM

Syazwani Mohd Noh said...

wahhh...best tips ni. Nak try sebab umah saya memang agak tak terurus bile hari kerja. weekend pulak balik kg. Boleh lah try cm ni buat...tq ye...

nanti kita update resultnya ye..

Kenari Putih said...

Dear rajin nya u.. saya ni memang tak ada jadual.. belasah je.. kdg2 seronok tgk rmh saya da kemas.. tapi esok dgn kain baju melambak2.. rasa serabot n geram jadi saya biar aja gitu sbb baru semalam kemas tggu esk or lusa pulak kah3

Unknown said...

Jadual suami pun pack...baik kerja ngadap tepon...lepas makan jawab wassap..lepas tu cek fb..pastu tgok TV..sebelum tido ngemaskan Bini...tu laki akula...bukan laki jiran aku..