Friday, November 1, 2013

::PART 2 - Sabah, mutiara, makanan laut::

kalu datang Sabah, harus merasa makanan laut depa, perghh!!! memang terbaik, segar dari dalam laut ^_^

apa yang bestnya bila berjalan kat tempat orang, ada tourist guide dan tourist guide aku, incik ridzuan laa =) Sabah tak asing bagi incik ridzuan, tempat dia selalu outstation selain Sarawak jadi takde hal bab makan, shopping, cakap jer nak makan apa, nak beli apa, dia akan bawak ^_- untung disitu sebab takde buang masa sangat kan...

makan tengah hari kita pekena ikan bakar =) macam tak kena pulak ikan bakar di siang hari, hentam laa.. ikan memang besar, rm20 sekor siap masak, masak sambal laa kot.. aku lupa nak snap gambar kedai tapi dari hotel ktorg tue, jalan kaki dah sampai =)

lepas makan jom kita menuju ke pasar filipino, tempat wajib shopping kalu dah sampai KK.. pasar nii sebelah laut.. mai la kita ambik angin laut dulu sebelom shopping ^_^

raisya dan ibu yang teruja tengok laut =D dah lama tak tengok laut.. last pi Pangkor, tue sebelom kawen, memang lama laa... raisya langsung tak pernah, asyik kena angin KL ajer, hahaha...

ayah takyah cakap laa, tiap bulan pun terbang tengok laut, huhuhu...


pemandangan biasa, mandi laut terjun depan orang ramai tanpa ada perasaan malu, hahaha.... seronok aku tengok budak2 nii mandi terjun laut.. selamba diaorg jer, nasib baik tak bogel, oppss!!!

perahu memang pengangkutan utama kebanyakkan penduduk pulau kat belakang tue.. budak kecik pun dah pandai kemudi perahu, hebat diaorg nii.. boat nelayan tak usah cakap memang banyak.. hasil tangkapan terus dijual, memang segar ^_^

tapi aku takde beli makanan laut pun.. kalu duk lama, ada dapur mau jugak aku beli ketam ke, udang ke balik masak makan ngan nasi, nyum, nyummy.. hasil tanaman diaorg pun besar, geram aku nak beli serai bawak balik KL, huhuhu..


gambar memang tak banyak, aku ralit duk perhati gelagat orang jual beli barang.. ambik gambar bila teringat ajer, hehehe.. alaa, kalu aku show semua nanti korang takde feeling nak datang tengok sendiri =) hikhik.. macam kejam bunyinya...

Done di pasar basah jom kita beli kuih muih tradisional orang sabah pulak.. aku suka makan kuih cincin, memang sedap.. satu kedai ajer dah habis rm100 tuk kuih muih beb, satu kotak besar pakcik tue tolong ktorg packing, huhuhu....


kemudian masuk pasar jual mutiara pulak.. aku masuk servey ajer dulu sebab aku tau malam nanti ada pasar malam area situ, nak usha mutiara pasar malam dulu, kotlaa harga lagi murah kan =D


ketiga-tiga pasar nii sederet ajer.. korang tak payah jalan jauh.. dari jeti budak mandi terjun laut tue, akan tempoh pasar basah dulu, kedian pasar jual kuih muih, ikan bilis, udang kering baru laa pasar jual mutiara ^_^

ketiga-tiga pasar nii berdepan ngan Le Meridien Hotel, lintas jalan dah sampai... hotel ktorg pulak kena dua kali lintas jalan, hehehe... aku puji pemandu kereta, diaorg akan kasi jalan automatik kalu nampak ada orang nak lintas.. tue pengalaman aku laa =D

dah sampai Sabah jangan lupa singgah shopping kat sini tau TT_TT

penat jalan balik hotel dulu, rehat mandi sebelom keluar makan malam pulak.. pastu sambung shopping pasar malam ^_^

satu nak cakap, masa di Sabah walaupun sama ngan Semenanjung tapi kul 6pm dah gelap, dah macam kul 730pm kat KL.. culture shock jap!! langit dah malam tapi bila tengok jam, "Eh! baru kul 6pm".. dah lama rasanya gelap nii, dah lewat kot, bila tengok jam "Eh!! baru kul 9pm".. gitue laa aku, hehehe.. jam sentiasa menjadi kawan baikku di sabah, cewah!!

makan malam di Anjung Samudra kalu tak silap aku sebab incik ridzuan bawak jalan belakang, sebelah tempat makan nii laut.. dah duk sabah memang nampak laut sesajo, huhuhu... tempat makan malam femes di Sabah, tempat makan yang harus korang terjah ^_^ buka malam sahaja..

makan tengah hari tadi still kenyang, mau tak kenyang kul 4pm baru makan tengah hari so malamnya kita ratah lauk ajer laa =D

sup isi ikan.. ikan apa aku tak sure tapi nii 1st time aku rasa, boleh laa cuma terlebih garam cikit, hahaha..

kalu kat KL asyik mintak udang goreng tepung ajer kan.. kat KK tukar selera cikit, Butter Prawn.. tengok nama pun dah omputih, hahaha... memang sedap giler, 1st time aku order butter prawn.. lepas nii boleh laa rasa butter prawn orang KL masak pulak =D

ini yang di tunggu-tunggu, ketam lembut goreng telur masin... perghhhh!!! wa cakap lu sampai sekarang rasa dia still dalam minda wa.... sedap giler!!! naik giler, naik meroyan semua hado!!

aku pernah makan ketam lembut, duk Taiping dulu incik ridzuan pernah bawa balik, aku masak celup tepung kentucky, memang sedap sebab ketam nii tak payah nak kopek kulit, makan terus sebab kulit dia dah lembut tapi bila goreng telur masin tue, terangkat rasa dia... macam nak makan lagi, makan lagi dan lagi dan lagi dan lagi... 

lepas nii kalu incik ridzuan outstation Sabah lagi, mau aku suruh dia tapaw bawak balik KL nii... hahaha...

murah giler, tiga menu dan air kelapa gelas besar hanya rm52 ^_^ bagi aku murah untuk dua orang makan..

ketam goreng telur masin 200gm = rm20
butter prawn 200gm = rm16
sup isi ikan satu mangkuk = rm6
air kelapa dua gelas = rm10

siap ada lebihan lagi, bawa balik hotel =D hehehe..

semua menu tue korang boleh rasa kat gerai tanjung emas, anjung samudra (kalu tak silap aku laa) gerai no 11 (kalu tak silap aku jugak laa) banyak benar yang aku tak sure, huhuhu...

nak buat macam mane, almaklum berjalan ngan anak, sorang makan, sorang kena jaga anak.. kan duk ralit snap gambar, anak terjun laut tak pepasal kang... ish!! minta dijauhkan..

apapun makanan laut Sabah memang sedap dan segar.. berapa kali mention pun tak tau, huhuhu... habis makan sambung shoping mutiara di pasar malam.. gambar non hado, kemalasan sudah ;p
kbai!!!

No comments: