Thursday, April 11, 2013

::apam coklat di malam hari::

bila semangat membaking datang, malam2 pun sanggup buat =)
sambil layan citer C.S.I, mai ler membaking kat dapur..

aku rasa macam nak gantung tv kat dapur ler, takde laa jap2 lari tengok tv,
pastu iklan pi sambung buat kuih, agak2 incik ridzuan luluskan tak cadangan aku nii?...
Erm, tv dalam bilik pun tak approved, inikan pulak kat dapur... angan2 ajer ler, hehehe...
yang penting sediakan bahan dulu ^_^
bahan senang, semua benda yang ada kat rumah..
tue pasal kalu nak baking tengah malam pun no hal, hikhikhik..
feeling masterchef sangat pakai sukatan ginie, hahaha..

1cawan tepung gandum, 1/2 cawan gula, susu pekat, minyak masak, air,
1biji telur, 1/2 sudu kecil soda bikarbonat, 1@2 sudu besar serbuk koko =)

dah sediakan bahan, pi panaskan pengukus yang diisi air hingga mendidih..
pastu mixkan semua bahan dalam mixer, kalu malas nak keluarkan mixer macam aku nii,
guna blender, lagi mudah =D 
tapi jangan kau guna blender yang campur cili tue,
jadi apam coklat perisa pedas pulak kan, ahak...

aku memang ada dua blender, satu tuk blend cili, bawang..
yang nii tuk blend solid food raisya tapi memandangkan raisya pun tak bersolid food dah sekarang nii, so aku guna blender dia tuk blend air buah dan buat kuih macam nii =)

masukkan aduan dalam acuan lompang, pastu boleh kukus selama 10minit @hingga masak..
siap, makan panas2 sodap!! ^_-
aku takde acuan lompang.. biasala bila nak pi beli, takde..
kalu taknak beli berlambak jual kat pasaraya..
jadi aku guna paper cup.. nak kasi kukuh paper cup, aku letak dalam ice tray, hehehe..
guna jer apa yang ada kat dapur tue, hah!!
petak tomeiiii jer jadinya apam coklat aku =D
aku buat kecik2, senang tuk raisya makan..
"apa nii bu? lain macam ajer bentuknya.."

aku suap, dak kecik nii buat2 batuk ler apa laa..
incik ridzuan suap nasi pun dia lari, taknak..
aku naik hairan, raisya tolak makanan... selama nii semua dia ngap..
aku syak dia kenyang kot =) takpe, kita try kasi malam nii pulak..

incik ridzuan lagi laa.. dia tak layan makanan ginie..
aku pun tak tahu apa yang dia suka.. yang aku tahu nasi, nasi, nasi..
badan pun dah kembang macam nasi, huhuhu!! alamak kutuk laki sendiri, soriii...

tue pasal laa mak putus angin nak baking tau,
asal membaking jer, makan sendiri, haippp!!

banyak jugak dapat malam tadi, kononnya buat breakfast anak pagi nii..
anak tak bawa, ibu yang membekal ke opis, hehehe.. jimat duit breakfast pagi nii noks =)

p/s: next projek baking, oreo pops cake ;p

1 comment:

Anonymous said...

beria2 dgn penyukat bagai..jadi ke x?xbg aku rasa pung??hahahaa

tp aku suka idea mung g buh bende tu dlm tmpt ais...kreatif...hahahaa

(mcm juri masterchef x??kondem mung..hahahahaa)