Wednesday, May 21, 2014

::Part 4 - makan seafood di TOPSPOT::

rata-rata aku search dalam internet kata tempat makan best kat Sarawak nii ialah TOPSPOT.. malam pertama di bandar Kuching jomla kite ke Topspot sebab nak tau jugak makanan apa yang best sangat tue, ada yang tulis best giler.... mai ler aku pun nak tau kegilaan bagaimanakah itueww ^___^

jalan kaki dari hotel dalam 10-15minit, sambil jalan sambil posing ala-ala tourist, sambil tengok kereta lalu-lalang dan Eh.. eh... dah sampai Topspot ler..... hah giteww, curlaz tak drama den......

Topspot nii kira macam food court laa.. aku keluar hotel jam 630pm, memang time tuk makan, serius lapar giler.. last makan jam 11am, memang simpan perut tuk makan malam punya pasal.... hahaha...

katanya food court, banyak laa kedai makan satu hal pulak, mane kedai yang best nii... nasib baik incik ridzuan pernah makan sini maka dia laa yang pilih kedai...


nii pilihan incik ridzuan... nampak macam kedai makan cina, Err memang pun tapi dont worry ada sijil halal, tukang masak pun melayu sebab aku duk betul-betul depan pintu dapur depa, kihkihkih.... jom kite tengok menu jommmmm...




menu dipilih oleh incik ridzuan, yuni dan jai.. aku sibuk ambik gambar dan melayan raisya... hehehe... aku apa-apa pun boleh asalkan seafood =)





mak aiii kemain laa ramai kau, ktorg nyaris tak dapat tempat duduk, lambat lima minit comfirm kena keluar cari kedai makan lain pulak.... siap ada yang booking meja, ktorg tak tau kalu tau dari siang hari dah booking meja tau, huh!!!




sijil halal yang dikeluarkan oleh Majlis Islam Sarawak.. alamat kedai ada dalam tue, kalu dah sampai Sarawak jangan lupa singgah makan sini tau..... T____T


menu pertama, MIDI GORENG BELACAN... aku boleh telan, rasa macam paku pakis ajer pun.. sedap jugak, not bad.. midi nii hanya ada di Sarawak [kalu tak silap aku laa] jadi menu wajib kena try =D


BUTTER PRAWN, giler jap aku tengok udang dia, kemain laa besaq... aku memang hantu udang =D lain cikit cara pembuatannya, wah giteww... guna susu tepung, sedap bila makan ngan nasi, muak bila dah ratah lama-lama serbuk tue... not bad, ahkak kasi 4bintang......... 

UMAI ISI IKAN... yang nii kedai lain, dia datang tanya nak ke tak, harus laa aku gedik nak try kan.. rm18 kau, kemain mahal giler kot.. rasa dia, bukan taste aku..

umai nii kira macam kerabu laa, incik ridzuan cakap benda nii tak masak, isi ikan tue pun sebenarnya tak masak tapi ia perahan limau, limau tue macam agent laa tuk memasakkan benda umai nii...

paham ke idok aku explain...?

kesimpulannya aku tak tak boleh telan....... tapi gigih jugak telan.. rm18 kau, 18hinggittttt........


SOTONG CELUP TEPUNG.. sama ngan semenanjung =)


TOMYAM SEAFOOD, sedapppp... macam masakan Thai, pandai orang Sarawak masak tomyam... 4bintang jugak ahkak kasi =D


KERAPU MASAK STIM, nasi dah habis separuh baru ikan sampai... kemain lama nak stimnya tau, yang nii memang Chinese style punya.....


jom makan, perut pun dah lapar............. bismillahhhhhh...... ^_______^
v
v
v
v
v
v
v
v
v
v
v
v
v
tunggu makanan dekat 30minit, makan 10minit dah habis... hahaha.... berbaloi makan semua sedap... walaupun harga sedikit mahal dari Sabah tapi kira okay laa...

tapi Sabah lagi sedapppppppppppp makan seafood.... ketam goreng telur masin..... dap... dap... dapnya........


nak merasa seafood Sarawak, jom datang ke Topspot walaupun kedai seafoodnya atas bangunan macam tak sama feel makan tepi pantai, tepi laut..... Ermmmm, hentam ajer laa T___________T

3 comments:

Aeen said...

bace entry ni dah petang..bila tengok makanan tu semua..terus perut berbunyik lapar.........

salam perkenalan dari saya Ain..:)

Julia Johari said...

mommy nurul...hebat yer makan seafood kt topspot ye...di sarawak ni byk betul tempat menarik rupanya...dulu julia selalu pi sarawak time kursus...byk kali dah...tp nak pi lagi la...x tau bila...nanti review lg eh tempat menarik

roti bakar + nutella said...

I love seafood!!! Lenkali bawak aku g sabah plak..!!!