Tuesday, December 30, 2014

::perbezaan pregnant kali pertama dan yang kedua::

cerita pasal pregnant anak kedua sikit ajer kan.. serius, salah satu sebabnya pregnant kali nii malas bebenar nak update blog ^_^

pregnantkan Raisya dan yang kedua lebih kurang situasinya.. cuma beza pregnant Raisya dulu aku banyak uruskan diri sendiri, incik ridzuan pandai berdikari.. tuk kali kedua nii, ada anak sulung kena laa urus anak jugak...

alhamdulillah incik ridzuan banyak membantu.. kalu outstation memang 100% aku uruskan Raisya, bila dia ada kat rumah, memang Raisya ayahnya yang handle... aku memang tak larat sangatttt, lagipun aku cepat moody cikit pregnant kali nii, tak boleh suasana bising.. yang Raisya pulak suka sangat potpetpotpet..

bila dah makin sarat nii, Raisya makin kuat bermanja ngan aku.. tido nak peluk aku laa, mandi ngan aku, salin pampers ngan aku tapi tengok mood dia laa, kalu sebelum pregnant semua ngan ayahnya, huhuhu... aku takde laa marah, mungkin dia nak 100% perhatian sebelom perhatian aku terpaksa bahagi dua nanti..

alaaahai!! sian anak kesayangan ibu sorang tue...

susu ibu hamil
- time Raisya dulu aku boleh lagi minum susu... tuk yang second nii, memang takde minum susu pregnant langsung.. aku tak boleh terima susu, minum milo ais pun kadang-kadang muntah... 

kuat makan
- sampai kena sound ngan nurse laa sebab berat badan naik mendadak, hehehe... ater kau, katanya makan tuk dua orang haruslaa double kan, hehehe..

rajin masak
- Raisya dulu tak boleh bau orang masak tapi yang kedua nii aku rajin masak terutamanya buat kek, puding, masak lauk macam-macam... seronok masak sampai berangan nak ada program masakan sendiri...

ok, hover sangatttttt........ hahaha ^__^

mengidam...?
- Erm, takdelaa mengidam benda pelik... setakat nak makan cendol tepi jalan, ada laa... hehehe =D aritu minta incik ridzuan carikan kuih lopes, gitue ajer pun mengidam aku... kedua-dua anak memang bagus, takde nak menyusahkan ayah dia cari benda pelik..

suka melawa, shoping baju
- paling ketara bezanya ngan pregnant pertama.. start pregnant dua bulan aku suka melawa, pakai shawl laa, baju kurung selagi muat.. bila baju kurung tak muat aku beli dress pulak.. pregnant nii aku banyak shoping baju, shawl tiap-tiap bulan mesti ada beli baru =D

penyakit orang pregnant
- time Raisya dulu awalnya memang takde masalah, cuma last checkup aku detected ada darah tinggi tapi tuk kali nii banyak pulak penyakitnya.. memula nurse cakap diabetes sebab aku ada keturunan diabetes, so terpaksa laa kawal pemakanan.. bila nampak diabetes terkawal, nurse detected ada anemia pulak... terpaksa laa ambik darah dua tiga kali nak sahkan betul ker tak... sampai sekarang aku tak tau aku nii ada diabetes ke anemia.... huhuhu....

- kaki takde bengkak macam Raisya dulu rupa kaki anak gajah, maintain ajer pregnant nii cuma aku sakit tumit yang amattt.... kalu bangun tido, nak berdiri lagi laa sakit, makan masa baru boleh jalan.. rela bengkak kaki lagi dari sakit tumit weiiiii.....

- tegang urat/simpul mengkarung kat betis memang takleh elak, rasanya teruk lagi prenant nii kot sampai habis laa minyak panas aku.. terpaksa beli lain... bukan kata malam, cuaca sejuk lagi-lagi musim hujan nii kan, siang hari pun aku kena tegang urat nii tau... sakit dia takyah cakap laa,

cuma kali nii kite ada tukang urut special, sape lagi anak kesayangan ibu ler.. comeiii jer tangan dia urutkan betis ibu dan yang tak tahan lepas tu ibu kena urut dia pulak, hahaha...



dah boleh harap dah anak ibu sorang nii, walaupun tiap kali ibu tanya "nak adik tak..?" asyik ler geleng kepala memanjang tapi ibu pasti Raisya akan sayang adik Raisya kan...

dengan ini ibu lantik Raisya jadi assistant ibu dalam pantang nanti ^__^

kedua-dua pregnant membawa kenangan indah dalam hidup ibu, semoga keduanya menjadi anak soleh dan solehah untuk ibu dan ayah =D aminnn....

No comments: