Friday, January 27, 2012

::batuk+hamil, apa nak buat?::

saya batuk beserta hidung sumbat, saya hamil dan ianya sungguh menyeksakan jiwa dan raga..

pedih tekak dari pagi sampai ke malam.. rasanya tiap minggu batuk, nie kira batuk berpanjangan.. batuk dua minggu, berhenti dua hari pastu sambung lagi =(

nak makan ubat batuk memang tak lah.. ada sesetengah Orang cakap ubat batuk kanak-kanak sesuai untuk ibu hamil tapi aku tak berani laa nak makan ubat sebarangan nie..

'pi klinik?'

kemalasan yang amat selepas kene ngan satu klinik nie, aku batuk ajer pun dikasinya ubat deman, ubat selsema laa.. dah lah mahal giler, servis dOktor tak bagus..

habis satu bOtol ubat, batuk tak hilang jugak.. fedup pi klinik mintak ubat lagi tapi minggu nie tak tahan laa pulak.. kecian budak Opis dengar irama batuk aku hari-hari, hehehe..

kebetulan balik dari kelantan, aku lalu camerOn then singgah Bee Farm belilah sebOtol madu.. nak try makan madu pulak, ubat semulajadi Orang kata..

tapi ayah den tak kasi makan madu, katanya batuk tue panas dalam, madu pun panas jugak sO tak bOleh, kene cari sesuatu yang sejuk.. incik ridzuan ada tanya dOktor, tak digalakkan jugak makan madu then terpaksa laa aku cari jalan penyelesaian yang lain, huhu!!
v
v
v
v
v
petua arwah tOk ayah, minum air asam jawa ^_-

semalam aku MC sO gigih laa buat air asam jawa sendiri.. jap-jap minum, jap-jap minum, menjadi laa jugak.. kurang lah sikit batuk dari hari sebelOmnya..
v
v
v
arini dah kembali ke Opis tapi still lagi bawak bekal satu bOtol air asam jawa =D nie kira bOtol kedua aku sepanjang batuk tiga hari.. satu bOtol aku habiskan satu hari =)

bahaya ke tak untuk baby kalu aku minum air asam jawa? sebab aku perasan jugak baby tak berapa aktif dua tiga hari nie.. mungkin dia pun ikut tak sihat macam aku..

tapi aku still lagi rasa pergerakkan dia cuma takde lah seaktif sebelOm nie.. kalu seharian dia tak bergerak, risau jugak, mau terus pi hOspital nanti, huhu..

dan harapnya menjadi lah hilang batukku secepatnya sebab aku dah tak tahan weiiii........


No comments: