Monday, December 8, 2014

::ilmu keibubapaan - ibu yang bagaimanakah aku ini?::

anak dah nak masuk dua orang, baru nak belajar ilmu keibubapaan ke apa nii...?

tak semestinya untuk ibubapa yang baru nak timang anak okay, aku mengaku masih lagi dalam proses nak belajar jadi ibu yang baik untuk Raisya Nabila dan baby RN.. banyak lagi yang aku perlu dan kena ambik tau...

lagi-lagi peringkat umur baya Raisya, budak yang masih lagi belum boleh bercakap lancar, yang masih lagi merengek, kuat meragam, yang ibu dia masih lagi tak paham kalu dia nakkan sesuatu... nak suruh cakap tak reti, dah rhupe ayam itik tau...

aku... ibu yang garang...!!
incik ridzuan... ayah yang penyayang...

kalu dedua garang kan kecian kat anak.. kalu dedua penyayang, naik kepala pulak budak kecik tue.. dalam mendidik anak, memang incik ridzuan banyak gunakan kesabaran.. aku...? memang kurang sabar cikit...

tapiiiiiiii jangan kasi incik ridzuan hilang sabar, mau sentap budak kecik tue tetiba ayahnya pegang hanger... kihkihkih...

dalam mendidik anak kalu boleh aku taknak pegang hanger, pegang rotan.. garang aku pun takdelaa sampai tahap aku tibai budak kecik tue pakai hanger... mulut ajer membebel marah riuh satu rumah pastu aku jengkelkan biji mata, tahan sedu laa budak tue, hahaha....

selalunya aku garang bila incik ridzuan ada kat rumah, kalu incik ridzuan outstation aku jadi penyayang pulak... ater kau, kan marah-marah stress budak tecit tue.. nak mengadu kat sape kalu kena marah ngan ibu, ayah pulak takde pi kerja, hihihi...

tapi sampai bila aku nak buat anak macam tue kan...? rasa bodoh marahkan budak yang tak paham apa-apa.. yup!! tue yang aku rasakan sekarang.. raisya bukan paham pun yang aku membebel penat mulut, incik ridzuan tadah telinga, raisya rilex sambung main macam takde apa-apa...

sebelum berlarutan peel aku yang garang dan kurang sabar nii, aku perlu penuhkan ilmu keibubapaan tuk menghadapi cabaran dalam membesarkan anak-anak.. cewah!!




tiga LINK yang aku kasi kat atas nii ler panduan aku dalam mendidik anak.. bukan pasal mendidik anak ajer, pasal kesihatan kanak-kanak, kehamilan, petua, penyusuan semua ada.. cari laa nak ilmu pasal apapun dan paling aku suka bila dua tiga ilmu yang aku dapat dan aku praktikkan MENJADI... yeayyy!!! ^_^

siap bookmark dalam phone dan kat PC opis.. senang kalu boring buat kerja opis, aku buka laa kejap link mane yang aku suka, baca dan hayati betul-betul.. dalam pantang nanti boleh laa aku study untuk jadi ibu yang lebih cemerlang, gemilang dan terbilang..... Ehhhh!!!!

aku kongsi kat sini supaya kita semua menjadi ibubapa yang terbaik dan terhebat untuk anak yang kita sayangi =D


*kalu ada blog keibubapaan lain, share ngan aku yer T__T

No comments: