Wednesday, December 24, 2014

::barang keperluan tuk ibu pantang::

Arini 24Dis, ada lagi sebulan sebelum due date bersalin... sebenarnya banyak lagi persiapan yang tak setel... beg nak bawa ke hospital pun belum kemas lagi, incik ridzuan dah bising, dia risau kalu beranak sekarang sebab aritu macam ada tanda, hahaha.. cuak dia..

"relax laa B, kalu dah sakit sangat kite pi jer sehelai sepinggang... =D" amboiiii, mentang-mentang rumah kali nii dekat hospital khen, buat relax sudah... hehehe ^_^

baju sejuk, stokin, kain batik
- pakai yang mane ada, takkan tiap kali nak bersalin kena beli kain batik kot... stokin paw satu yang incik ridzuan baru beli aritu, kihkihkih... alaa, nanti kasi balik lepas pantang =P

maternity pad / pad biasa
- aku beli satu pek maternity pad, kalu ikutkan pengalaman sebelum nii cukup.. pastu sambung pakai pad biasa sudah.. alaa bendalah nii, tak cukup nanti aku suruh incik ridzuan belikan... kihkihkih....

breast pad
- breast pad pakai buang zaman raisya pun ada satu pek lagi, habiskan yang tue dulu.. yang jenis basuh pun ado... cukuplaa tue yer...

bengkung / barut
- pantang yang lepas aku guna bengkung yang jenis tali banyak tue, tradisional punya.. nak pakai pun sampai dua orang kena tolong lilit, belum lagi nak susukan baby payah yang amat, rimas aku... 

jadi kali nii aku cari bengkung moden


beli ngan harga RM30, murah kan...? nampak macam senang nak pakai, dah takyah mintak pertolongan orang.. harap-harap dapat mengembalikan kelangsingan aku nanti, wakakaka...

ada tak mommy yang pakai bengkung nii, citer cikit okay tak..? ^_^

set bersalin
- belum buat keputusan lagi nak pakai set bersalin mane, aritu aku servey nonaroguy, nampak menarik... mustika ratu pun okay tapi entah laaa... yang lepas aku guna Salindah, tak habis pakai pun tang air rebusan akar kayu, minyak apa entah, pastu dua tiga barang lain... macam rugi jer, dah ler mahal jugak..

kali nii malas beriya nak beli, dah tau tak abis pakai pun nanti... ingat nak beli asing, jenis pil telan dan air buat minum pun dah cukup.. tue nanti aku setelkan ngan ibu aku laa... lotion letak kat perut ingat nak beli pati halia dunia herbs.. beli benda wajib sudah, hehehe....

breast pump
- kali nii memang semangat nak full breastfeeding menggunung... ada susu ke takde ke lain cerita.. tuk menaikkan semangat aku, tadaaa


ngam-ngam duit OT sebulan dapat beli breast pump nii tau... pi beli kat Bangi, redah jalan jem (time game piala suzuki AFF) pastu hujan lebat pulak... kihkihkih... nanti aku cerita lain pasal pam nii yer =D

air selusuh
- macam time raisya jugak, MIL aku yang tolong sediakan... aku terima yang dah siap, hehehe... dah ada pun kat rumah, sampai masa nanti kite letak dalam beg =D

apa lagi yer, rasanya barang aku dah boleh start packing dah nii... pantang kali nii relax cikit duit, aku nak habiskan stok lama, tak cukup baru beli lain.. 

semoga dipermudahkan segalanya, amin.....

1 comment:

Han Hanni said...

sis..semoga dipermudahkan segalanya..