Thursday, August 21, 2014

::tengok binatang kat Zoo Melaka::

nii memang cerita lamaaaaaa.................
sebelom puasa, kahkahkah.... lama kan... kan....

sungguh aku lupa nak ceritakan sebab gambar semua dalam phone Note, kalu dalam phone Sony laju jer aku cerita, phone Note jarang usik, harap jer bawa ke hulu hilir, tengoknya tak.. payah ada dua phone nii, macam nak jual Note tue, ada sape sape nak beli tak..??

marah incik Ridzuan kang, dah ler dia yang belikan, suka hati nak jual pulak =P hehehe....

bersempena dengan birthday Raisya..
hah!! hambik kau lama tak lama kan, birthday budak tue bulan Mei kot.. nii dah Ogos, baru nak cerita =D

lepas holiday kat Kuching, tengok buaya tengok orang hutan... pastu sambung tengok ikan kat Aquaria KLCC.. satu lagi tempat aku bawa Raisya yang makin minatkan binatang tue, jom ler kite terjah Zoo Melaka...



tiket masuk RM15/dewasa, kanak-kanak RM6 tapi Raisya kalu tak silap aku FREE.. okay laa kot dari Zoo Negara RM30 kalu tak silap aku, nak tengok panda tue kena tambah pulak RM20 kan... bayar parking lagi.. fuhhhh!!!!




budak kecik nii belom apa-apa dah mengepaw air sebotol... macam laa pandai minum sangat, padahal ada jer air kosong dia aku dah siap bekalkan.... jalan penat tak elok minum air manis sayang oii, minum air kosong sudah... bagus untuk kesihatan ^_^

jom kiter teroka apa yang ada kat Zoo Melaka..... jommmmm....

ada burung nuri...
kaler dia cantik sangat... ada yang satu kaler, ada yang banyak kaler macam nii... tak duk dalam sangkar pun, terdedah gitu jer tapi elok duk diam kat dahan tue...

pastu ada kancil..
aku siap ambik map, senang sikit nak tau lepas nii akan jumpa binatang apa... kot-kot laa terlepas kandang ke boleh laa patah balik sebab ada setengah kandang tue tersorok cikit... ada map tau laa mane nak gerak lepas tue kan...



zirafah, badak air, kuda belang dan singa adalah binatang yang aku nak sangat tunjuk kat Raisya... dia kan suka tengok cerita Madagascar, jadi aku nak tunjuk real laa binatang-binatang kesukaan dia tue.. wah!! gitu motipnya datang zoo, hehehe....

tapiiiii kan, kan.... dia tak excited pun tengok zirafah tau, huh!! aku yang over lebih dapat tengok giraffe live.. gamaknya zirafah bukan watak peberet dia kot, tengok zirafah macam takde perasaan jer anak aku tue....

takpe takpe, tengok binatang lain pulak....


nii aku lupa binatang apa tapi kaler dia hitam putih, tue pasal Raisya keluarkan Jibba, patung zebra kesayangan dia tue.. okay okay ibu paham, raisya nak tengok zebra ye tapi Zoo Melaka takde zebra, sikit kecewa laa...

Zoo Negara ada zebra tak....??
aku sanggup bayar RM30 asalkan Raisya boleh tengok zebra.....





yang paling kecewa, banyak betul lembu kat zoo nii, memang laa nama lembu tue lain-lain tapi banyak kot, "lembu jer pun, aku bawak Raisya gi bendang dah boleh kenalkan, ok Raisya tue namanya lembu yer" hah!! gitu... takyah bawa zoo pun takpe...

pastu satu lagi rusa.. dah kenapa nii, taman rusa ke zoo nii weiiiiiiii...? rusa ajer sampai tiga empat jenis... aku nak bawa anak kenal kuda belang bukan rusa, kalu nak kenal rusa baik bawa pi taman rusa, haipppp!!!




satu lagi yang menyakitkan hati... semua binatang duk landing berehat, tak aktif langsung binatang kat Zoo Melaka nii tau, sakit pulak hati kite nii... kemain laa aku cari singa, nak tunjuk kat Raisya tapi singa tidur terbongkang kaki naik atas, tak senonoh betul..

incik Ridzuan cakap, "depa nii baru lepas makan kot, kenyang tue yang sedap landing, tidur macam kite laa jugak, kenyang makan tidur..."

"okay fine Bie fine.... timing tak kena gamaknya kite datang yer..."




nasib baik bayar RM15 weiii, kalu RM30 mau aku bakar semua kandang binatang tue kang....

bagi aku macam tak berbaloi tengok sebab ada yang main nyorok-nyorok, tidur laa, sembunyi dalam air.... tak aktif langsung.. hah!! gajah ajer yang aktif kot, siap buat bunyi bagai tapi raisya datang nak tengok lion, auuummmm!!

takpelaa anak ibu nanti ibu ayah kumpul duit kite pi Afrika yer, boleh tengok live.. betul-betul live punya kali nii =D krik....krik....krik............

satu lagi kotor sebab banyak giler daun-daun kering, dah macam takde cleaner ke nak tolong sapu semua daun-daun tue, rumput panjang... memang tak puas hati tahap rasa macam nak bukak zoo sendiri -__-

ok, tue jer komen aku pasal Zoo Melaka..
Erm, macam banyak jer komennya kan...

Zoo Taiping ok tak...?

**dengar cite Farm In The City kat Seri Kembangan pun macam best... sape pernah pi...??

1 comment:

Sue Izza said...

jauh raisya gi tengok binatang heheheh...nanti try pi city farm kat equine siap boleh pegang lagi kura-kura,ayam belanda,mcm2 lagi..dekat pun dekat...try google ye..ari tu ramai blogger pegi masa perasmian...heheheh